Categorieën

Wat zijn de resultaten van de leerlingen?

9.1. Doorstroomtoets 

Op De Wegwijzer werken vakmensen gepassioneerd aan goed onderwijs; dit is echter geen garantie dat het onderwijs ook werkelijk van in ieder geval voldoende niveau is.  

Op dit moment staat de kwaliteit onder druk. Daarvoor zijn een aantal oorzaken aan te wijzen:  

  • Bij sommige groepen merken we dat het effect van de lockdown langer doorwerkt dan we aanvankelijk veronderstelden.  
  • De nieuwe rekenmethode vraagt veel van leerlingen en zal leiden tot een hoger resultaat; echter, de basis in groep 3 en 4 wordt onvoldoende gelegd voor leerlingen die rekenen niet gemakkelijk vinden. Doordat deze basis ontbreekt, zien we in de bovenbouw het negatieve effect daarvan.  
  • Inmiddels is een herstelplan geschreven: de basis op orde!, waarin we als MT de kaders voor goed onderwijs duidelijk vastleggen en daarbinnen de medewerkers de ruimte geven om eigen keuzes te maken. Ook is er gekeken naar het aanbod en waar nodig zijn aanvullende materialen/methodes aangeschaft. Tenslotte is gekeken naar het leerlingen gedrag en de keuze gemaakt meer te werken vanuit de executieve functies.  

De opbrengsten 1F  

Voor de vakken rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging (spelling) constateren we dat we voor wat betreft de beheersing 1F boven ons eigen ambitie niveau komen (die was op basis van de resultaten van deze groep door de jaren heen gesteld), maar dat we onder het landelijk gemiddelde uitkomen.  

De opbrengsten 2F/1S  

Uit de gegevens blijkt dat we met de opbrengsten over 3 jaar net onder de signaleringswaarde zitten. Dat betekent eenvoudigweg dat we hiermee nog duidelijker in het risicogebied zitten. Op basis van de leerlingkenmerken verbaast ons deze uitslag niet, maar er is genoeg te doen om dit weer op een hoger niveau te krijgen. Voor volgend jaar zijn de ambities opnieuw niet al te hoog vanuit de geschiedenis met deze groep. De jaren daarna lijken we meer op het gewenste niveau te komen, dat blijkt nu uit de eerste analyses.  

 9.2. Uitstroom Voortgezet Onderwijs 

Onderstaande tabel geeft een beeld van de uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs van de afgelopen vier jaar (in absolute aantallen). 

  2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025
VWO 6 2   3
HAVO - VWO 8 6 6 5
HAVO 2 5   2
TL - HAVO 1 1 7 1
GL - TL 7      
KL - TL 2 1 1 2
TL   9 9 1
BL 1     1
BL (MET LO)        
BL - KL 2 1   4
BL - KL (MET LO)        
KL   2 7 8
KL (MET LO)        

TL, GL, KL EN BL zijn niveaus in het VMBO (theoretische-, gemengde-, kader- en basis leerweg)

 

Terug

Populaire artikelen