2.1. Missie
De missie van het kindcentrum blijft onveranderd: we willen kinderen en leerlingen Christelijke opvang en -onderwijs bieden vanuit de ‘gereformeerde’ traditie. We vatten dat samen met de slogan: ‘leren voor het Leven’.
2.2. Visie
Een missie is een mooi vertrekpunt, maar hoe willen we deze missie verwezenlijken? Het afgelopen jaar hebben we onze missie vertaald in een visie:
Op kindcentrum De Wegwijzer geven wij goed, christelijk onderwijs aan kinderen en leerlingen van 2-13 jaar. Wij vormen de leerlingen en kinderen tot zelfstandige en God naar Zijn Woord dienende persoonlijkheden. Wij stemmen ons onderwijs af op de ondersteuningsbehoefte van de kinderen en leerlingen op het gebied van kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Hierin professionaliseren wij ons voortdurend en richten wij ons op het continu verbeteren van ons vak.
Daaruit volgt:
- specifieke aandacht voor de bijbellessen (identiteit);
- lesgeven op basis van een goed onderbouwd instructiemodel (EDI);
- planmatig werken aan het aanbod (groepsplannen);
- afstemmen op de ondersteuningsbehoefte van leerlingen (ondersteuningsstructuur);
- werken aan een professionele cultuur (PLG);
- voldoende resultaat (referentieniveaus);
- werken met formatieve (methode) en summatieve (LiB) toetsen;
- gaan werken met portfolio's, omdat dit het werken met formatieve toetsen ondersteunt;
- gebruik maken van elkaars talenten (MT-coördinatoren-scholing);
- Ondersteunende rol voor het gebruik van ICT.
2.3. Team- en groepsafspraken
Ieder schooljaar maken we als team een ‘teammissie’ en ‘teamafspraken’ voor het komende jaar. Deze hangen zichtbaar in de hal van de school, zodat iedere betrokkene weet waarvoor we staan. Dat doen we ook in elke groep, dus elke groep heeft een ‘groepsmissie’ en ‘groepsafspraken’, die zichtbaar in het lokaal zijn opgehangen.
2.4. Identiteit
Op De Wegwijzer wordt het onderwijs gebaseerd op het Woord van God, de Bijbel. Wij zien Gods Woord als onfeilbaar en richtinggevend in ons leven. Daarbij lezen we de Bijbel ‘door de bril’ van de drie belijdenisgeschriften, te weten:
- de Heidelbergse Catechismus;
- de Nederlandse geloofsbelijdenis;
- de Dordtse Leerregels.
Vanuit deze basis willen we onze kinderen en leerlingen vertellen en onderwijzen over de liefde van God. Het zaad van het Evangelie, de boodschap van zonde én genade, wordt door middel van verhalen uit de Bijbel aan kinderen verteld. Daarbij hoort natuurlijk ook leren en zingen van psalmen en andere Bijbelse liederen.
Hiermee sluiten we aan bij de reformatorische traditie: het geven van onderwijs dat aansluit bij de geloofsopvoeding thuis. Dit kan op een dorpsschool soms ook wel wat ‘schuren’: er zijn ook leerlingen die van huis uit anders over geloofsopvoeding denken, of niet bij een kerk zijn aangesloten. Deze kinderen zijn van harte welkom bij ons op school, we spreken wel af dat deze kinderen meedoen met alle activiteiten van de school.
De Christelijke feesten worden gevierd. We willen de dankbaarheid voor het verzoenende werk van Christus en de liefde tot God overdragen aan de kinderen.
Belangrijk hierbij is onze omgang met ‘de naaste’. Het team wil daarin een voorbeeld zijn en samen met de kinderen werken aan liefde, respect en begrip voor elkaar, de ander zien en helpen. Kortom: het in praktijk brengen van naastenliefde.
Hier is een directe relatie met burgerschapskunde. In een ander hoofdstuk (2.3) geven we onze visie op burgerschap weer.
Op biddag (maart) en dankdag (november) gaan de leerlingen naar school. De leerlingen van groep 1 t/m 3 besteden op school aandacht aan deze bijzondere dagen. De leerlingen van groep 4 t/m 8 gaan gezamenlijk naar de kerkdienst in de Nederlands Hervormde Kerk van Oosterwolde.
Ieder jaar wordt er één kerkelijk feest, samen met de ouders, in de (Ned. Herv.) kerk gevierd, de feesten rouleren: Kerst – Pasen – Pinksteren. De feesten die in een bepaald jaar niet in de kerk worden gevierd, worden in de klassen gevierd.
In de schoolagenda (Parro) staat aangegeven welk feest we met de ouders vieren. De ouders ontvangen hiervoor ook een aparte uitnodiging. Indien mogelijk, worden ook de peuters van de kinderopvang hiervoor uitgenodigd.
2.5. Opvoedkundig
De opvoeding begint thuis en wordt allereerst bepaald door de ouders, echter een groot deel van de week speelt zich in school af. We vinden het als team van groot belang om daarin de samen te werken met de ouders.
Wij zien ieder kind als uniek en ieder kind mag dan ook zichzelf zijn. We proberen de ontvangen gaven van de kinderen te herkennen en te stimuleren.
Wij willen ouders helpen om een zo harmonieus mogelijke ontwikkeling van het kind te bevorderen: in kennis, vaardigheid, attitude en inzicht. Daarom werken we aan goed onderwijs voor elk kind op deze school.
Dit maken we concreet door aan het begin van het cursusjaar startgesprekken te voeren. In deze gesprekken spreken de leerkrachten met de leerlingen. De ouder(s) zijn daarbij welkom, zodat bekend is welke informatie wordt gedeeld. Leerlingen geven zelf aan wat ze willen leren, waar ze denken goed in te zijn of waar ze juist moeite mee hebben.
2.6. Maatschappelijk
Op ‘De Wegwijzer’ willen we kinderen voorbereiden op verdere studie en opleiding en zo op een volwaardige plaats in de maatschappij. Daarnaast willen we als kindcentrum ook van betekenis zijn voor het hele dorp. Maatschappelijke initiatieven vanuit het dorp worden – voor zover ze niet haaks staan op onze identiteit – dan ook van harte ondersteund; wij willen daar graag aan meewerken.
De weg vinden in de maatschappij vraagt ook dat de leerlingen onderwezen worden in burgerschapskunde.
2.7. Burgerschap
In het Nieuwe Testament komen we de term ‘burgerschap’ op twee plaatsen tegen (Efeze 2:12; Filippenzen 3:20). Dit maakt duidelijk dat ‘burgerschap’ oude papieren heeft en voor het Christelijk onderwijs een mooie kans geeft om de hernieuwde aandacht voor dit thema te verbinden met het Evangelie: wij hebben een opdracht voor de wereld!
De twee genoemde vindplaatsen geven meteen ook de gelaagdheid van het begrip burgerschap aan. In Efeze gaat het over burgerschap in de zin van ‘het burger zijn van een land’, in Filippenzen gaat het over ‘het burger zijn van de hemelen’. Beide lagen dienen in het onderwijs op de opvang en scholen van IJsselrijk aan de orde te komen. Eenzijdigheid op één van beide lagen leidt mogelijk tot óf wereldvreemdheid, óf tot Humanisme. De kinderopvang en scholen van IJsselrijk willen juist vanuit hun missie om Christelijke opvang en onderwijs te geven, waarbij de daaruit voortvloeiende waarden, als een ‘zoutend zout’ zijn (Markus 9:50). Hierdoor maken wij het verschil voor onze kinderen.
Sprekend over waarden, gaat het ons om waarden als: liefde; kansengelijkheid; het door God gezien worden zoals je bent; ieder heeft talenten (waarden vanuit het hemels burgerschap). Deze waarden bepalen hoe we omgaan met de inhoudelijke thema’s die spelen rondom burgerschap. We zullen deze thema’s aan de hand van onze waarden duiden. Hiermee kunnen onze kinderen burgers van deze wereld worden, waarin ze van betekenis kunnen en willen zijn voor hun medemensen en omgeving.
Bovenstaande betekent dat wij burgerschap zien als een kans om onze kinderen te leren dat het om (goed) burger te zijn van belang is dat we onszelf leren kennen, dat we in harmonie kunnen samenleven met andere schepselen en met zorg omgaan met de schepping (rentmeesterschap).
Het kindcentrum IJsselrijk en de Scholengroep IJsselrijk vinden het van belang dat het christelijk integraal kindcentrum of de school een oefenplaats is om burgerschap te leren. Daarbij beseffen we terdege dat er grenzen zijn aan hetgeen kinderen van 2 – 12 jaar kunnen bevatten. De inhoudelijke thema’s dienen aan te sluiten bij de ontwikkelingsleeftijd van de kinderen. Een christelijk integraal kindcentrum of basisschool legt de basis voor burgerschap, in het voortgezet onderwijs zal deze basis verder leeftijdsadequaat worden voortgezet.
Wij onderscheiden bij burgerschap vier velden: het individu (ik), de ander, de Ander[1] en het Andere. Dit zijn geen losse velden, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zelfkennis van het individu, in het Licht van Gods Woord, is van betekenis voor de wijze waarop we omgaan met de ander en het andere.
2.8. Het klimaat van de school
Vanuit onze visie op het kind, willen we ons schoolklimaat laten kenmerken door veiligheid, geborgenheid en rust. Dit uitgangspunt is ook zichtbaar in onze afspraken.
Dit wordt zichtbaar in het werken aan een goede relatie tussen leerkrachten onderling, tussen leerkrachten en leerlingen, tussen ouders en leerkrachten en tussen leerlingen onderling.
Wij stimuleren een positief klimaat door aan het begin van het jaar met iedere groep afzonderlijk een groepsmissie te maken en die te vertalen naar groepsafspraken. Deze afspraken worden door alle leerlingen ondertekend. Daarnaast wordt iedere week in alle groepen een schoolregel onder de aandacht gebracht. De schoolregels komen dan zichtbaar in de hal te hangen.
Het schooljaar wordt met ingang van dit schooljaar in één van de eerste schoolweken met de ouders en leerlingen geopend. Dit doen we in de vorm van een ontmoetingsmiddag, waarbij naast formele en inhoudelijke bijdragen er ook ontmoeting is.
Aan het einde van het schooljaar sluiten we af met een ‘sing-out’ op het plein. Ouders worden daarbij uitgenodigd.
2.9. Toelatingsbeleid en identiteitsverklaring
Ouders en/of verzorgers kunnen hun kind ieder moment voor hun 4e jaar aanmelden voor het kindcentrum. Op dit moment moet er nog onderscheid gemaakt worden: er wordt aangemeld voor de kinderopvang (peuteropvang) via het kantoor van IJsselrijk en er wordt los daarvan ook aangemeld voor de school. Ouders kunnen ook alleen de kinderopvang afnemen.
In verband met de groei van onze school vragen we u uw zoon of dochter tijdig (rond de 2e verjaardag ) aan te melden. Dit betreft dan een vooraanmelding. Rond de 3e verjaardag van uw kind ontvangt u een brief waarin staat dat de vooraanmelding is omgezet in een inschrijving.
Op het kindcentrum zijn alle kinderen – ongeacht hun achtergrond – van harte welkom. In de benadering van uw kind wordt geen onderscheid gemaakt! Om echter de identiteit van onze school te waarborgen, vraagt het bestuur aan ouders / verzorgers, de hiervoor vermelde doelstellingen schriftelijk in een verklaring, die hieronder is opgenomen, te onderschrijven of te respecteren. Onder deze voorwaarde zijn alle kinderen op onze school van harte welkom.
Identiteitsverklaring
Hieronder volgen de artikelen uit de statuten van de Ver. voor C.N.S. te Oosterwolde, die betrekking hebben op de identiteit:
Artikel 2: De grondslag
De grondslag van de vereniging is Gods Woord, terwijl ze de Drie Formulieren van Enigheid der Nederlands Gereformeerde (Hervormde) kerk in Nederland als akkoord van gemeenschap aanvaardt.
Artikel 3: De Bijbelvertaling
De vereniging en de van haar uitgaande scho(o)l(en) maken gebruik van de Heilige Schrift volgens de getrouwe overzetting daarvan uit de oorspronkelijke talen in de Nederlandse taal op last van de Hoog Mogende Heren Staten-Generaal der Verenigde Nederlanden en volgens het besluit van de Nationale Synode, gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 – 1619 (Statenvertaling) en de Herziene Statenvertaling (2010).
Ondergetekende verklaart (kies één van beide mogelijkheden):
dat hij / zij de grondslag van de schoolvereniging zoals hieronder vermeld
onderschrijft en alle daaruit voortvloeiende consequenties voor school en onderwijs aanvaardt.
dat hij / zij de grondslag van de schoolvereniging zoals hieronder vermeld
respecteert en alle daaruit voortvloeiende consequenties voor school en onderwijs aanvaardt.
(N.B.: Met onderschrijven van grondslag en doelstellingen wordt bedoeld, dat men verklaart daar volledig achter te staan; met respecteren wordt bedoeld dat men het niet (volledig) met de grondslag en/of doelstellingen eens is, maar dat men zich wel bereid verklaart alle daaruit voortvloeiende consequenties, zoals hieronder beschreven, voor school en onderwijs te aanvaarden. Onderschrijven gaat derhalve verder dan respecteren.)
Hieruit vloeien de volgende consequenties voort:
- dat hij / zij zijn / haar kind laat deelnemen aan alle schoolactiviteiten t.a.v. het Christelijk onderwijs zoals:
- het bijwonen van de Bijbellessen in alle groepen
- het bijwonen van lessen kerkgeschiedenis in groep 7 en 8
- het lezen uit de Bijbel en het leren van teksten in alle groepen
- het leren van de psalmen uit de berijming van 1773 in alle groepen
- het leren van een vraag en antwoord van het Kort Begrip of de Catechismus in
- groep 7 en 8
- het leren van vragen en antwoorden van ‘Hoor het Woord’ in groep 5, 6, 7 en 8
- het leren van geestelijke en bijbelliederen
- het bijwonen en meewerken aan de vieringen rondom kerkelijke feestdagen in de school en in de Hervormde Kerk te Oosterwolde
- dat hij / zij niet van de schoolvereniging verlangt of eist dat deze haar medewerking verleent aan activiteiten, vieringen of acties voortkomend uit andere godsdiensten of sekten die ingaan tegen de Christelijke waarden en normen.
Ondergetekende, …………………………………………………………………………… ,
ouder / verzorger van
…………………………………………………………………………… ,
verklaart, dat dit formulier naar waarheid is ingevuld en dat hij / zij kennis genomen heeft van bovengenoemde bepalingen en zich daaraan zal houden.