Het onderwijs blijft in ontwikkeling. Dat betekent dat we ons voortdurend moeten scholen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Het team van de Wegwijzer heeft een aantal speerpunten in de verbetering van het onderwijs:
8.1. Pedagogisch klimaat
Een goed pedagogisch klimaat zien wij als een belangrijke voorwaarde om tot een goede leef- en leeromgeving te komen. Om dit te bereiken heeft een school – naast een gedeelde zienswijze op een goed pedagogisch klimaat – ook goede instrumenten nodig. Wij vinden dat in de aanpak van de Kanjertraining. Al enkele jaren is de school een ‘Kanjerschool’. Zij is in het bezit van de licentie hiervoor.
Op www.kanjertraining.nl is ook veel zinvolle informatie voor ouders te vinden. Wij zien de Kanjertraining als instrument, daarmee bedoelen we dat we de Kanjertraining vanuit onze Christelijke uitgangspunten inzetten: onze kindvisie is leidend, niet die van de Kanjertraining.
Essentie van ons pedagogisch klimaat is steeds meer dat elk kind (elke leerling) gezien wordt!
Juf Annelies Leusink en juf Jeannette van Dijk zijn intern contactpersonen Vertrouwensgroep in het kader van De Veilige School en juf Annelies is tevens Pestcoördinator.
8.2. Verbetering vaardigheden leerkrachten
Om recht te kunnen doen aan de verschillen tussen leerlingen, werken we aan de invoering van het ‘Leren Zichtbaar Maken’. Door deze werkwijze wordt aan de kinderen duidelijk (zichtbaar) gemaakt aan welke doelen er wordt gewerkt voor de verschillende vakken. In de lokalen is daarvan de ‘datamuur’ één van de uitwerkingen. Niet alleen de leerkrachten doen dit in de groep, ook de teamleiders in de teamkamer en de directie in het team werkt aan het zichtbaar maken van de doelen. Dit thema wordt het komende cursusjaar begeleid door KlassePro, zodat we de te zetten stappen ook goed kunnen borgen.
Daarnaast willen we ook goed les geven. De kwaliteit van de instructie is daarbij van belang. Het team wordt geschoold op het gebied van (Expliciete) Directe Instructie, een lesmodel dat leidt tot effectieve (het leren van nieuwe leerstof) en efficiënte (het goed benutten van tijd en mogelijkheden) lessen. Sommige leerkrachten ontvangen hierbij begeleiding in de groep en ook de directie komt regelmatig in de klassen naar de kwaliteit van de lessen kijken.