4.1. Het wennen op school
Kinderen mogen de dag na hun vierde verjaardag naar school. Als een kind in december vier jaar wordt, neemt de leerkracht contact op met de ouders om af te stemmen op welk moment het kind het beste kan instromen. Dat geldt ook voor de jarigen in juni en juli: in overleg met de ouders wordt nagegaan of het kind voor of na de zomervakantie start.
Als uw kind 3 jaar en 10 maanden is, mag het een aantal dagen op school komen om te wennen.
Op onze school is het zo geregeld:
- Kinderen mogen in principe twee keer een dag op school komen.
- Kinderen, die in of net voor de zomervakantie vier jaar worden, worden uitgenodigd voor de doorschuifmiddag. Op deze middag wordt de gehele nieuwe groep 1 uitgenodigd.
- Kinderen, die na de start van het nieuwe schooljaar tot en met eind september vier jaar worden krijgen de mogelijkheid om 10 schooltijden mee te draaien in hun toekomstige groep. Ze kunnen dan bijvoorbeeld twee keer per week komen, zoals ze (mogelijk) ook gewend waren op de peuterspeelzaal.
Bovenstaande afspraken zijn richtlijnen waaraan we ons zoveel mogelijk willen houden. Als dat dreigt niet te lukken, bespreken we dit met de betrokken ouders.
De leerplicht gaat in als uw kind vijf jaar wordt. Als uw kind nog vier jaar is, valt het nog niet onder de leerplicht en ‘mag’ uw kind naar school. In het geval van extra vakantie of verlof, willen wij graag een aanvraag (die altijd wordt toegekend), omdat wij dan weten dat deze leerling afwezig is.
4.2. De kinderopvang
Het is vanzelfsprekend dat een kindcentrum ook kinderopvang heeft. De kinderopvang valt formeel onder Kindcentra IJsselrijk en deze heeft de inhoud gedelegeerd aan de directeur van De Wegwijzer. De kinderopvang en de school willen zich gezamenlijk verder ontwikkelen tot een Christelijk Kindcentrum.
De leidsters van de peuteropvang werken steeds nauwer samen met de leerkrachten van de kleutergroepen.
- Contactgegevens Kindcentrum IJsselrijk:
- Kindcentrum IJsselrijk (Backoffice)
- Postbus 66
- 8090 AB Wezep
- E: kindcentrum@ijsselrijk.nl
- M: 06-114 19 806
- T: 038-3855606
- Contactgegevens Kindcentrum De Wegwijzer
- Schiksweg12
- 8097 SG Oosterwolde
- E: kinderopvang.wegwijzer@ijsselrijk.nl
- M: 06-868 82 885
- T: 0525-621300
4.3. Het leerlingvolgsysteem
Gedurende de 8 jaar dat een kind bij ons op school zit, volgen wij de ontwikkeling van het kind nauwgezet. In de eerste groepen wordt het kind gevolgd met behulp van Leerlijnen Jonge Kind. De kinderen van de peuteropvang worden – na schriftelijke toestemming van ouders – toegevoegd in ParnasSys. Hiermee versterken we de doorgaande lijn.
Ook worden er in de groepen 1-8 Cito-toetsen afgenomen. We gebruiken vanaf dit cursusjaar ‘KanVAS’ als observatie-instrument ten behoeve van sociaal-emotionele ontwikkeling. De uitkomsten van de observatie worden ook uitgewisseld met de inspectie in het kader van de sociale veiligheid.
We streven ernaar om met alle kinderen eenmaal per schooljaar een kindgesprek te houden.
Van ieder kind wordt een digitaal dossier bijgehouden waarin het volgende wordt bewaard:
- Toetsgegevens van de methodegebonden toetsen;
- De observatiegegevens van Onderbouwd of de leerlijnen Jonge Kind;
- Toetsgegevens van de Cito-toetsen;
- Uitkomsten Sociaal-emotionele vragenlijsten;
- Verslagen van gesprekken met de ouders en het kind;
- Onderzoeksresultaten of andere verslaglegging van bijvoorbeeld de schoolbegeleidingsdienst, de logopediste, vanuit GGZ, de kinderfysiotherapeut en Intraverte;
- Verslagen van de besprekingen in het Schoolondersteuningsteam;
- (Groeps)handelingsplannen: een overzicht van de extra hulp die de kinderen gekregen hebben.
Wij vinden transparantie belangrijk, zeker als het om uw kind gaat! Daarom is het dossier beschikbaar voor ouders via de ouderportal van ParnasSys.
Vanuit onze visie dat wij als team samen verantwoordelijk zijn voor alle leerlingen, hebben al onze medewerkers toegang tot de gegevens van alle leerlingen. Hiermee voorkomen we dat informatie uit het verleden niet ingezien kan worden en kunnen wij indien nodig ook notities maken over het gedrag van kinderen die niet in de eigen groep horen. Alle leerkrachten zijn gehouden aan ‘geheimhouding’, hetgeen betekent dat zij zonder uw toestemming geen informatie aan derden mogen verschaffen.
4.4. De begeleiding van de overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs
In oktober organiseert de school een voorlichtingsavond omtrent de schoolkeuze.
Ouders kunnen zelf de open avonden en informatiedagen van het VO bezoeken. De leerkrachten van groep 8 informeren de ouders over de data van dergelijke informatieavonden en/of open dagen.
Een paar keer per jaar is er overleg tussen het voortgezet onderwijs en het basisonderwijs. Daarin worden zaken besproken die zowel het basis- als het voortgezet onderwijs aangaan.
Schooladvies groep 8
De procedure naar het Voortgezet Onderwijs is voor een groot deel wettelijk en landelijk geregeld. Hieronder geven wij die procedure weer.
- Eind groep 7 ontvangt uw kind een preadvies: wat lijkt het meest passende VO?
- Voor 15 november 2025 melden we onze school aan voor een doorstroomtoets.
- Tussen 10 en 31 januari 2026 ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies: dat is het advies van de basisschool op basis van de resultaten door de jaren heen en de verdere informatie en kennis van de leerling.
- In februari 2026 volgt de doorstroomtoets (in de eerste of tweede volle week van februari).
- Uiterlijk 24 maart 2026 ontvangen de leerlingen en hun ouders het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich aan, met hun definitieve advies, bij de VO school.
- Op uiterlijk 12 mei laat de school voor VO weten of de leerling is toegelaten.
Leerlingen met lichte ondersteuning
Onze leerlingen stromen door naar het Nuborgh College (Oostenlicht of Lambertus Franken) of de Pieter Zandtscholengemeenschap (alle onderwijsniveaus).
Voor leerlingen die naar de Nuborgh gaan en lichte ondersteuning nodig hebben geldt het volgende:
Leerlingen komen in aanmerking voor lichte ondersteuning bij specifieke onderwijsbehoeften of als er op minimaal twee van de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling een achterstand is van 25%. Waarvan de combinatie lezen en spelling niet volstaat, omdat dit bij dyslexie vaak het geval is. Als basisschool moet je een onderwijskundig rapport, eventueel onderzoeksverslagen en de LVS-resultaten van het kind aanleveren, zodat wij kunnen beoordelen of hij/zij aan de criteria voldoet. Verschil met voorgaande jaren is dat er geen Drempeltest meer afgenomen hoeft te worden voor leerlingen die in aanmerking komen voor lichte ondersteuning.
Voor leerlingen die naar de Pieter Zandt gaan, wordt dit met de ouders en school verder afgestemd.
4.5. Contacten met VO-scholen
Van alle scholen van voortgezet onderwijs waar onze leerlingen naar toe gaan, ontvangen wij de eerste jaren de rapportcijfers van onze oud-leerlingen. Zo blijven we op de hoogte van hun prestaties. Ook gebruiken we deze gegevens bij het bepalen van de opbrengsten van ons onderwijs en de kwaliteit van ons schooladvies.
Daarnaast ontvangen wij deze informatie ook via Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).