6.1. Onderwijsontwikkeling
Het team van De Wegwijzer bestaat uit een aantal leerkrachten, die (bijna) allemaal een deeltijdbenoeming hebben. Daarnaast zijn onderwijsassistenten werkzaam binnen de school. Het uitgangspunt is om voor elke groep maximaal twee leerkrachten in te zetten. Het team heeft de mooie opdracht om samen het onderwijs aan de kinderen vorm en inhoud te geven. Het locatieplan bevat strategische uitspraken en concrete doelen voor de komende jaren. Elk jaar wordt vanuit het schoolplan een jaarplan gemaakt. In het jaarplan staat op welke terreinen het team zich dit schooljaar in het bijzonder wil ontwikkelen.
Het komende cursusjaar willen wij als team vooral benutten om de ingevoerde veranderingen van de afgelopen jaren nu goed te borgen: hoe zorgen we ervoor dat we blijven doen wat we hebben afgesproken. Daarmee gaan we alle facetten weer langs om afspraken aan te scherpen of te verbeteren.
6.2. Stagiaires
Het opleiden van leerkrachten in het basisonderwijs is een opdracht waarbij basisschool en opleidingsschool intensief samenwerken. De toekomstige leerkracht (nu nog student) wordt eigenlijk vanaf het begin opgeleid in de school. Daarvoor werken we samen binnen SCOPE, een samenwerkingsverband van VIAA (Zwolle). Alle leerkrachten zullen geschoold worden als Werkplekcoach en daarmee in staat zijn de studenten te begeleiden.
Omdat wij naast studenten van VIAA ook studenten van Hogeschool De Driestar begeleiden, is er een afspraak tussen De Driestar en VIAA gemaakt dat onze leerkrachten ook studenten van De Driestar mogen begeleiden. Dit geldt ook voor student die via de Christelijke Hogeschool Ede bij ons binnenkomen.
Deze nieuwe vorm van opleiden vraagt ook om een zogenaamde schoolopleider. Binnen IJsselrijk is die centraal aangesteld. Zij verzorgt de contacten tussen de hogescholen, studenten en basisscholen.
6.3. De kwaliteit van ons onderwijs
De kwaliteit van het onderwijs heeft voortdurend onze aandacht. De kwaliteitseisen zijn te ontlenen aan de inspectienormen (Waarderingskader Primair Onderwijs). Daarbij is te denken aan een goed klassenmanagement, de effectieve inzet van de onderwijstijd, het geven van een goede zorg aan leerlingen met specifieke behoeften en het monitoren van ‘opbrengsten’.
Al deze onderdelen zijn belangrijke kwaliteitsaspecten van ons onderwijs. De ontwikkelingen die er op dit gebied zijn, volgt het team nauwgezet.
Aan de inspectie wordt hierover ook verantwoording afgelegd. In september 2023 kregen wij een kort bezoek van de inspectie, die constateerde dat onze school het risico heeft om naar onvoldoende kwaliteit (voor wat betreft de opbrengsten) af te zakken. Daarvoor is in samenspraak met het bestuur een plan van aanpak (herstelplan) geschreven onder de naam: de basis op orde. De invoering van de ondersteuningsstructuur is daarvan een direct gevolg.
Het toezicht op de kwaliteit verloopt overigens nu via het bestuur (IJsselrijk). De inspectie bezoekt het bestuur om de kwaliteit van de scholen te beoordelen. Eens in de 4 jaar zal de inspectie een controle onderzoek in de scholen uitvoeren.
Elke school staat voor de uitdaging om zorg te dragen voor goed systeem van kwaliteitszorg. Hoe krijg en houd je grip op kwaliteit? Hoe doe je dat op een manier die werkbaar is? En hoe leg je, vanuit dat systeem voor kwaliteitszorg, op een logische manier de verbinding naar schoolontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling?
Vanuit Scholengroep IJsselrijk wordt sturing gegeven aan de kwaliteitszorg en de kwaliteitsagenda binnen de school. Hierover legt de directeur 3 keer per jaar door middel van een management rapportage verantwoording af aan het bestuur.