Ons onderwijs
Pedagogisch klimaat
Op het CIKC De Wegwijzer wordt
kinderopvang en onderwijs aangeboden vanuit dezelfde identiteit en pedagogisch
klimaat. Het pedagogisch klimaat wordt ‘gemaakt’ door de wijze waarop we als
team van het IKC naar kinderen en leerlingen kijken. We willen graag dat elk
kind, elke leerling zich gezien weet.
Terugblik
Het onderwijs op De Wegwijzer
heeft zich in de achterliggende jaren gericht op ‘zo hoog mogelijke
opbrengsten, planmatige aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het
zelfstandig werken’. Deze focus heeft er toe geleid dat de resultaten van de
leerlingen van voldoende niveau zijn. Het heeft als keerzijde echter dat de
aandacht voor het totale kind, de totale leerling (zie hierboven over het pedagogisch
klimaat) wat minder aandacht kreeg.
Vooruitblik
Vandaar dat het team voor de
schoolontwikkeling 2019-2023 gekozen heeft voor een bredere lerende houding: De
Wegwijzer wil een lerende organisatie zijn, hetgeen betekent dat alle
betrokkenen (medewerkers, ouders, leerlingen) een lerende houding hebben. We
willen graag leren. Dit leren is niet alleen cognitief gericht, ook de sociale
en expressieve vakken verdienen daarbij aandacht. Leren mag ook gewoon leuk
zijn!
Pedagogische
driehoek
In het voorbereiden van een nieuw
plan voor de verdere schoolontwikkeling is er voor gekozen om te werken met de
pedagogische driehoek uit het boek Gidsen (2021, De Muynck en Kunz, Kok
Boekencentrum).
Wat deze benadering van de
pedagogische driehoek voor ons als Christelijk IKC zo waardevol maakt is de
vervanging van de term ‘leerstof’ door ‘werkelijkheid’. Hiermee krijgt – in
onze visie – het geven van de verschillende vakken altijd de waarde mee dat het
vak wordt onderwezen om de ‘door God geschapen werkelijkheid’ beter te leren
kennen.